![](/media/lib/72/dzungla-ecb348cd2dd3286bba50aebd386c4f40.jpg)
Bez miliona (lat) się nie utrzymają
23 sierpnia 2011, 10:38Ewolucja jest stałym procesem, jednak pewne zmiany są efemerydami i znikają tak szybko, jak się pojawiły, podczas gdy inne utrzymują się naprawdę długo. Okazuje się, że by zmiana pozostała na dłużej, powinna być również długo wdrażana – około miliona lat.
Gen powiększa obszar negatywnych emocji
9 listopada 2006, 17:29Gen związany z depresją i innymi chorobami psychicznymi może powiększać rejon mózgu odpowiedzialny za zarządzanie negatywnymi emocjami.
![](/media/lib/151/n-czarnadziura-3fa38b822de29679ca22c25a9dd83ff3.jpg)
Eksperyment potwierdza, że zaawansowana cywilizacja może pozyskać energię z czarnej dziury
23 czerwca 2020, 18:25Na Uniwersytecie w Glasgow po raz pierwszy eksperymentalnie potwierdzono teorię dotyczącą pozyskiwania energii z czarnych dziur. W 1969 roku wybitny fizyk Roger Penrose stwierdził, że można wygenerować energię opuszczając obiekt do ergosfery czarnej dziury. Ergosfera to zewnętrzna część horyzontu zdarzeń. Znajdujący się tam obiekt musiałby poruszać się szybciej od prędkości światła, by utrzymać się w miejscu.
![](/media/lib/184/n-niebieski-diament01-8d856349410adfbc768470eb8bcb6292.jpg)
Roślina wskazuje złoża diamentów?
6 maja 2015, 11:48Geolodzy stwierdzili, że rosnąca w Liberii, przypominająca palmę, roślina z rodziny pandanowatych, może wskazywać na lokalizację złoża diamentów. Wydaje się bowiem, że nowo odkryta Pandanus candelabrum rośnie wyłącznie tam, gdzie znajdują się kominy kimberlitowe. To rozległe kolumny skał wulkanicznych, będące pozostałością po erupcjach. W kolumnach takich często znajdują się diamenty.
![Unreal Tournament](/media/lib/1/1170848170_658725-1aaa7f9226c3a8071419d0d3370cb539.jpeg)
Reklamy w grach pełnych przemocy mogą zaszkodzić
6 września 2011, 12:24Umieszczanie reklam w grach pełnych przemocy może odnieść skutek odwrotny od zamierzonego. Z badań przeprowadzonych na University of Texas wynika, że konsumenci negatywnie reagują na reklamę w tego typu grach. Szczególnie silną negatywną reakcję zauważono u kobiet.
Leworęczni myślą szybciej
7 grudnia 2006, 17:28Badacze australijscy uważają, że osoby leworęczne mogą myśleć szybciej przy takich zadaniach, jak gry komputerowe lub sportowe.
![](/media/lib/413/n-szczepiona-40339707eb3617bc0756ba0d91f50aef.jpg)
Już w czasie wojny secesyjnej szczepiono ludzi tym samym wirusem, który pozwolił wyeliminować ospę
22 lipca 2020, 08:59Zaawansowane techniki sekwencjonowania pozwoliły naukowcom z Kanady, USA i Australii na rekonstrukcję genomu wirusów z „zestawów szczepionkowych” używanych w czasie amerykańskiej wojny secesyjnej. Zrozumienie historii oraz ewolucji wirusów oraz sposobów, w jakie wirusy te działały jako szczepionki jest bardzo ważne w czasach współczesnych, mówi genetyk ewolucyjny Hendrik Poinar z kanadyjskiego McMaster University.
![](/media/lib/220/n-zimnydach-4410c163eee5edf656fa527db2f24b65.jpg)
Superzimny dach
29 maja 2015, 05:31Z najnowszego numeru Advanced Science dowiadujemy się, że doktor Angus Gentle i profesor Geoff Smith z University of Technology w Sydney opracowali materiał, dzięki któremu dachy budynków pozostają chłodniejsze niż otaczające je powietrze. Wynalazek może mieć olbrzymie znaczenie dla rozwiązania problemu miejskich wysp ciepła i emisji gazów cieplarnianych.
![](/media/lib/40/grypa-65b464375776af71e1226bfc1f9a95c3.jpg)
Samice zwalczają infekcje inaczej niż samce
22 września 2011, 08:35Samice ssaków są lepiej przygotowane do zwalczania infekcji. Ich leukocyty szybko eliminują bakterie, nie dochodzi też do wydzielenia dużych ilości cytokin - związków dalej pobudzających układ odpornościowy. Wszystko to wydaje się wyjaśniać fenomen "męskiej grypy", czyli skłonności mężczyzn do częstszego, dłuższego i cięższego przechodzenia chorób.
Program zbada emocje studenta
6 stycznia 2007, 15:52Naukowcy w Chinach i Wielkiej Brytanii testują oprogramowanie edukacyjne, które jest w stanie rozpoznać, kiedy uczący się zaczyna się nudzić. Program reaguje na sygnały przekazywane nieświadomie przez osobę, która się uczy.